Już za niecały tydzień zobaczymy się w Muzeum Narodowym w Warszawie (sekcja historii sztuki) i w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej (sekcja historii muzyki).
Każdy z Was na pewno przeżywa eliminacje centralne na swój sposób. Pomyślcie sobie, że już od czterdziestu lat co roku kolejnym pokoleniom towarzyszą podobne emocje i pytania. Co będzie? Czy coś mnie zaskoczy? Jakie dzieła i utwory będą zestawione na pisemnych? Co więcej, wielu członków komisji egzaminacyjnej również ma za sobą Olimpiadę Artystyczną i doskonale Was rozumie! Parę, paręnaście lat temu siedzieli po drugiej stronie stołu. Ci, którzy sprawdzają Wasze prace, nierzadko sami kiedyś pisali podobne.
Wróćmy jednak do tegorocznych eliminacji. Nie napiszemy Wam, co będzie, ale nie oczekujcie niespodzianek. Zajrzyjcie do naszego archiwum, w którym znajdziecie przykłady testów z ubiegłych lat.
Możecie też przejrzeć przykłady dzieł sztuki i utworów muzycznych z poprzednich edycji wraz z instrukcją, a właściwie wskazówką, z jakich elementów zbudować opis.
[wpdm_file id=49]
[wpdm_file id=48]
Proponujemy Wam wytyczne, ale pamiętajcie, że egzaminatorzy cenią samodzielne analizy, spostrzeżenia. Nie żonglujcie terminami, jeżeli ich nie znacie, a wszystkie swoje pomysły odpowiednio uargumentujcie. Pokażcie, że umiecie patrzeć, słuchać i analizować, i że nie zaskoczą Was żadne zestawienia.
Mamy nadzieję, że ze wszystkimi, którzy przystąpią do egzaminu pisemnego, spotkamy się na egzaminach ustnych. Te odbędą się w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie (sekcja historii sztuki) i w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej (sekcja historii muzyki).
W sekcji historii sztuki będą na Was czekać dwie komisje. Jurorzy będą pokazywali Wam ilustracje uprzednio przemyślane i niejednokrotnie zestawione w pary lub sekwencje. To, jakie pytanie zostanie zadane, będzie zależało od tematu własnego. Jeśli ktoś z Was przygotował temat poświęcony sztuce współczesnej, to kolejne pytanie z pewnością będzie dotyczyło wcześniejszych epok. I to jedyna reguła.
W sekcji historii muzyki będzie jedna komisja. Stosujemy jednak podobną regułę zadawania pytań – jeśli temat własny poświęcony był muzyce średniowiecznej, przykład muzyczny zaproponowany przez komisję w pytaniu drugim, będzie pochodził z późniejszych epok. Pamiętajcie, że ważne jest nie tylko rozpoznanie utworu, ale również krótka analiza wysłuchanego fragmentu.
Życzymy Wam powodzenia! Nie denerwujcie się zanadto, wszyscy jesteśmy do Was niezwykle życzliwie nastawieni. Czekamy na Was z niecierpliwością!
Komitet Główny Olimpiady Artystycznej