Przed eliminacjami centralnymi

Już za kilka dni zobaczymy się w Muzeum Narodowym w Warszawie (sekcja historii sztuki) i w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej (sekcja historii muzyki).

Z samego rana zaczniemy test. A następnie, po przerwie przystąpicie do analizy porównawczej dzieł sztuki i utworów muzycznych. Zapewne już teraz zastanawiacie się: CO BĘDZIE?!

Zapewniamy, że nic trudniejszego ani bardziej skomplikowanego niż na poprzednich olimpiadach. Proszę, zajrzyjcie do naszego archiwum, w którym znajdziecie przykłady testów z ubiegłych lat.

Arkusze z poprzednich edycji

Są  tam również przykłady dzieł sztuki i utworów muzycznych z poprzednich edycji wraz z instrukcją, a właściwie wskazówką, z jakich elementów zbudować opis.

[wpdm_file id=49]

[wpdm_file id=48]

Prosimy, abyście przy opisywaniu dzieł sztuki i utworów muzycznych zawierzyli własnym oczom i uszom oraz zdali się na samodzielną analizę. Wystrzegajcie się banałów. Informacja o tym, że pole obrazu wpisane jest w kwadrat, a kompozycja jest otwarta lub zamknięta, każdego z jurorów sekcji historii sztuki przyprawia o dreszcze! A jeśli używacie przy opisie dzieł sztuki terminów typu: walor, temperatura barwowa, modelunek, to dobrze byłoby, aby z opisu wynikało, czy rozumiecie te pojęcia. Żonglowanie terminami dla samych terminów nie zrobi na nas wrażenia. Opisy i analizy mają pokazać, że umiecie patrzeć, słuchać i analizować, i że nie zaskoczą Was żadne zestawienia.

Mamy nadzieję, że z wszystkimi, którzy przystąpią do egzaminu pisemnego, spotkamy się na egzaminach ustnych. Te odbędą się w pałacu w Wilanowie (sekcja historii sztuki) i w Koncertowym Centrum Edukacji Muzycznej (sekcja muzyki).

W sekcji historii sztuki będą na Was czekać dwie komisje. W tym roku nieco zmodyfikowaliśmy sposób zadawania pytań. Jurorzy nie będą pokazywać Wam starych kartek i reprodukcji w albumach, lecz ilustracje na ekranach laptopów, uprzednio przemyślane i niejednokrotnie zestawione w pary lub sekwencje. To, jakie pytanie zostanie zadane, będzie zależało od tematu własnego. Jeśli ktoś z Was przygotował temat poświęcony sztuce współczesnej, to kolejne pytanie z pewnością będzie dotyczyło wcześniejszych epok. I to jedyna reguła.

W sekcji muzyki będzie jedna komisja. Stosujemy jednak podobną regułę zadawania pytań – jeśli temat własny poświęcony był muzyce średniowiecznej, przykład muzyczny zaproponowany przez komisję w pytaniu drugim, będzie pochodził z późniejszych epok. Pamiętajcie, że ważne jest nie tylko rozpoznanie utworu, ale również krótka analiza wysłuchanego fragmentu.

Życzymy Wam powodzenia! Nie denerwujcie się zanadto, wszyscy jesteśmy do Was niezwykle życzliwie nastawieni, a wielu z nas było kiedyś po Waszej stronie stołu egzaminacyjnego i jeszcze co nieco pamiętamy.

Do zobaczenia w poniedziałek… trzynastego…

Grażyna BastekJPA_4242

Sekretarz Naukowy w sekcji historii sztuki

Anna Nieżurawska

anna_niezurawska-001

Sekretarz Naukowy w sekcji historii muzyki